FILOMATA - Liceum

  • slidebg1
    FILOMATA -szkoła możliwości
    - zapewniamy start w dorosłość
  • slidebg1
    Żeby poruszyć świat,
    trzeba najpierw poruszyć się samemu.

    Sokrates
  • slidebg1
    Żeby poruszyć świat,
    trzeba najpierw poruszyć się samemu.

    Sokrates
  • -->
FilomataLiceumNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwacele programu

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA – CELE

29 Października 2017, 7:53

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa – cele:

Program na lata 2016–2020 został stworzony w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Cel ogólny Programu:

Wzmocnienie aktywności czytelniczej społeczeństwa oraz rozwój bibliotek w Polsce.

Cele główne:

  • Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek oraz wzmocnienie potencjału bibliotek
    w środowisku lokalnym;
  • Wzmocnienie potencjału i roli bibliotek publicznych oraz bibliotek publicznych wchodzących w skład innej instytucji kultury, dla których organem założycielskim jest gmina;
  • Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

Cele szczegółowe:

Odpowiednio dla wyznaczonych celów głównych Program został podzielony na trzy priorytety: Priorytet 1: Zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych;

Priorytet 2: Infrastruktura bibliotek 2016-2020;

Priorytet 3: Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

Priorytet 3

Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.

Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

Celem Priorytetu 3 Programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów przez wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne dla dzieci i młodzieży, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne,
a także szkoły, zespoły szkół i szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz biblioteki pedagogiczne w podejmowaniu przedsięwzięć
w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa. Ważne jest w tym kontekście wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych, a także uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych poprzez zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami), w szczególności lektur szkolnych.

Doposażenie bibliotek szkolnych w atrakcyjne dla uczniów książki ułatwi realizację celów kształcenia w zakresie edukacji czytelniczej określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz będzie wpływać na rozwój zainteresowań dzieci i młodzieży, w tym kształtowanie twórczych postaw.

Zwiększenie aktywności nauczycieli w zakresie rozwijania czytelnictwa uczniów wymaga ukierunkowania i wzmocnienia działań bibliotek pedagogicznych. Doposażenie bibliotek pedagogicznych w książki, w tym w literaturę pedagogiczną i metodyczną, będzie stanowić pomoc dla nauczycieli w planowaniu i realizowaniu zadań związanych z kształtowaniem zainteresowań i postaw czytelniczych uczniów.

Zadania szkół i bibliotek pedagogicznych związane z promocją czytelnictwa, kształtowaniem postaw czytelniczych i rozwijaniem zainteresowań uczniów, realizowane we współpracy
z bibliotekami publicznymi, zwiększają efektywność oddziaływań.

Cele szczegółowe:

  • zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek;
  • wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;
  • rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.